Kaifa Haluka?

Bila kita jumpa orang,dan nak Tanya khabar dia, sebut lah: . “” yang membawa maksud “kamu apa Khabar?” Jom practise!😄 Sebut hari-hari mesti jadi biasa.ohyeayh. InsyaAllah. #akademialqudwah #inspirasialqurandarihati #arabonline...

[ Hiwar ]: Siapa Nama Kamu?

Perbualan untuk Wanita pula 😍 What’s your name? Siapa Nama kamu? Masmuki? Jom practice! Lepas ni bila jumpa kawan baru atau orang lain kat mana-mana,ha cer try ajukan Nama dia dalam Bahasa Arab pulak?😎 . “Masmuki?” = “Siapa nama kamu?” ....

[ Hiwar ]: Berkenal-kenalan

Jom kita belajar dan ulangkaji Bahasa Arab mudah sama-sama😄. Tentang tajuk perbualan (Hiwar). *Siapa nama kamu bagi lelaki?.* . Lepas ni bila jumpa kawan baru atau orang lain kat mana-mana,ha cer try ajukan Nama dia dalam Bahasa Arab pulak?😎 “Masmuka?” =...

[ Bijak Tajwid ]: HURUF IZHAR HALQI 1

Baik, semalam kita dah pun kenal apa itu Izhar Halqi, hukum beserta huruf-huruf Izhar. Huruf Izhar Halqi kan ada 6 iaitu: ء ه ع ح غ خ Jadi harini kita kongsikan pula contoh ayat untuk setiap huruf Izhar. Contoh yang pertama ialah huruf ء Perhatikan gambar di bawah ye....

[ Bijak Tajwid ]: Bab 1 – IZHAR HALQI

Izhar bermaksud jelas atau nyata. Halqi bermaksud halkum atau kerongkong. Huruf Izhar Halqi ada 6 iaitu: ء ه ع ح غ خ Ok, macammana nak kenal sesuatu ayat tu ada IZHAR HALQI? Mudah saja! Apabila nun mati atau tanwin bertemu dengan salah satu huruf halqi yang enam, maka...